...
...
...

6:37, de wekker gaat. Vannacht was het weer warm (28 graden). Gelukkig toch lekker geslapen. Ik maak ontbijt & lunch, bestudeer enkele Spreuken m.b.v. the New Bible Commentary, doe wat fysieke training en om 7:45 ben ik klaar om naar Coldstream (het vliegveld) te vertrekken. Met 4 studenten carpoolen we, zodat de vrouwen ook auto's ter beschikking hebben en om kosten te besparen.
Op het programma (dat gemaakt wordt door Arjan Bijl) staat dat ik vandaag om half twaalf zal vliegen en dat er vanmiddag een briefing is van 2 uur.


Op Coldstream  beginnen we de dag met devotions (bezinning). Een klasgenoot vertelt hoe een Bijbelgedeelte (Spr 3:5-7) hem en zijn vrouw troost heeft gegeven. We sluiten af met bidden voor oud-studenten en Mission Aviation in het algemeen.


De rest van de ochtend besteed ik aan zelfstudie over het gebruik van de radio. Tussendoor ga ik even naar buiten om te kijken naar klasgenoten die het landen (circuit vliegen) aan het oefenen zijn. Ondertussen is het gaan regenen. Ik vraag me af of mijn vlucht nog door zal gaan.
Tegen twaalven is mijn instructeur geland en vraag ik hem wat hij wil. Hij denkt dat het nog kan. Het zicht is ondanks de regen goed genoeg. Volgens hem geeft het het echte "mission aviation gevoel": landen met regendruppels op de voorruit!


De instructeur en ik gaan 10 minuten zitten en hij vertelt me wat we deze vlucht gaan doen. Het is vlucht 1.11 van het vliegprogramma en gisteravond heb ik me er op voorbereid. Emergencies (noodsituaties) staan op het programma. Dit wordt een pittige vlucht!


We lopen naar het vliegtuig (in de regen) en beginnen het klaar te maken voor de vlucht. Mijn instructeur confronteert me gelijk met een noodscenario: "de motor vliegt in brand als je aan het starten bent. Vertel me wat je doet?" Diverse handelingen later sta ik met een brandblusser in mijn hand naast het vliegtuig om de zogenaamde fik te doven. Vals alarm.
In willekeurige volgorde komen vervolgens de volgende scenario's aan bod:
- "Er komt rook uit het instrumentenpaneel en je ruikt een brandlucht"
- "Er taxiet opeens een vliegtuig voor je langs"
- "Een passagier laat een sigaret vallen en die begint te smeulen op het tapijt"
- "De motor valt uit vlak na de take-off"
- "De radio doet het niet meer"
- "De motor valt deels uit tijdens de nadering"
- "Het zijraampje vliegt open tijdens de start"
- "De motor vliegt in brand tijdens de nadering"
- "Landen met een platte band"
- "Landen met een defecte rechterrem"
- "De landingskleppen werken niet meer"
Nadat de instructeur het probleem had geintroduceerd was de standaard vraag: "Wat ga je doen?" Soms demonstreerde hij de handelingen. Het werd zo echt gemaakt als veilig mogelijk is. Op een hoogte van 200m. na de take-off trok hij het gas dicht, met als gevolg dat we niet meer stegen, maar snel gingen dalen! Snel bedenken waar je in zo'n situatie dan kan landen! Hij liet ook plots mijn raampje openklappen tijdens de start.
Na de les was ik bekaf. Mijn hersens waren gefrituurd zoals ze dat hier zo mooi zeggen!


De briefing 's middags was ter voorbereiding op het pre-solo examen dat we volgende week hebben. Daarna zullen de meesten van ons voor het eerst zonder instructeur een rondje om het vliegveld doen.
Het was een erg intensieve maar ook een erg leerzame dag op de MAF vliegschool. Vanavond ga ik nog een uur studeren voor de theorieles van de volgende dag.

Mijn medestudenten

Instagram

...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...