...
...
...

De vierde lesweek is inmiddels ingegaan. We merken dat het leskrijgen en studeren in het Engels toch wel even wennen is. Met name de eerste paar weken waren we erg druk met het luisteren naar de docent in het Engels, notities maken in het Engels, en ook nog nadenken wat je ervan vindt en of je eventueel vragen of opmerkingen wilt plaatsen, en dat allemaal tegelijk in het Engels uiteraard. Dan gaat het een stuk makkelijker als je ook in het Engels denkt! En dat begint nu te komen.

's Morgens vroeg is het ergst. Soms heeft Janneke geen idee wat de docent in de eerste vijf minuten aan het vertellen is. Ze moet dan haar Nederlands-Engels knop nog omzetten. En laatst bij de Theologie les speelden we een quizje in groepen. De vraag horen, vertalen in je hoofd en het antwoord bedenken en dat ook nog zo snel mogelijk lukt echt niet! We eindigden als laatsten...

We zullen jullie even wat vertellen over de lessen zodat je een idee krijgt wat we hier op de bijbelschool leren. 's Maandags begint de week met het vak 'Nieuw Testament'. We zoomen hierbij in op de 2e helft van de Bijbel. Op dit moment behandelen we de evangeliën, die het verhaal van Jezus vertellen. Mattheus, Markus, Lukas en Johannes. Wie was de auteur, welke datum is het geschreven, wat was het bedoelde publiek en wat is de structuur van het evangelie. Bijv. Lukas was een getuige uit de eerste hand, en schrijft objectief (Lukas 1:3), ondanks dat hij sommige gebeurtenissen zelf meemaakte. Zonder twijfel is Lukas de auteur en over het algemeen plaatsen wetenschappers het onstaan rond 80 AD. Verder legt Lukas nadruk op de armen en de underclass. (Luk 15:4; 15:9) Ook benadrukt hij dat Jezus komt als oordeel voor het volk Israël. (Luk 3:7) Dit oordeel is de verwoesting van Jeruzalem in 70 AD. In eerste instantie lijkt het een beetje vreemd dat Lukas deze punten wil maken met zijn evangelie. Zijn rol is toch historisch vastleggen van de gebeurtenissen? Dit is vaak hoe wij de evangelien lezen. Maar Lukas heeft een selectie gemaakt uit de gebeurtenissen om een theologisch punt te maken. Ieder evangelie heeft een iets ander doel/accent. Verder benadrukt Lukas de rol van de Heilige Geest. (Luk 1:35; 2:26; 4:1) Ook geeft hij aan dat er in het Oude Testament al veel over Jezus is geschreven. (Luk 16:31; 24:27; 24:44)

Lukas vormt samen met Handelingen eigenlijk één boek. Lukas hanteert een Hebreeuwse literaire vorm, waarbij de clue in het midden van het verhaal staat. ("Chiasm") In Westerse boeken staat het belangrijke altijd aan het begin (introduktie) of aan het eind (conclusie). Echter bij Lukas-Handelingen staat de clue in het midden, namelijk de opstanding en hemelvaart van Jezus.

 

 

Voor Theologie,  de les op dinsdag, was de opdracht een essay te schrijven over het ontstaan van de Bijbel. veel werk om alle informatie bij elkaar te verzamelen maar erg interessant om te doen! Belangrijkste conclusie was dat de Bijbel een antieke geschiedenis heeft, die ver voor Christus begon. Het Oude Testament is al voor Christus nagenoeg gesloten (compleet). Het Nieuwe Testament was rond 200 na Christus een eind compleet, en is rond 400 na Christus definitief gesloten (compleet), in de vorm zoals we die vandaag hebben. Best wel een bijzonder boek dus!

Verder heeft het hier eindelijk... geregend!!! Gelukkig zijn de meeste bosbranden hierdoor geblust.

Instagram

...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...