...
...
...

6:37, de wekker gaat. Vannacht was het weer warm (28 graden). Gelukkig toch lekker geslapen. Ik maak ontbijt & lunch, bestudeer enkele Spreuken m.b.v. the New Bible Commentary, doe wat fysieke training en om 7:45 ben ik klaar om naar Coldstream (het vliegveld) te vertrekken. Met 4 studenten carpoolen we, zodat de vrouwen ook auto's ter beschikking hebben en om kosten te besparen.
Op het programma (dat gemaakt wordt door Arjan Bijl) staat dat ik vandaag om half twaalf zal vliegen en dat er vanmiddag een briefing is van 2 uur.


Op Coldstream  beginnen we de dag met devotions (bezinning). Een klasgenoot vertelt hoe een Bijbelgedeelte (Spr 3:5-7) hem en zijn vrouw troost heeft gegeven. We sluiten af met bidden voor oud-studenten en Mission Aviation in het algemeen.


De rest van de ochtend besteed ik aan zelfstudie over het gebruik van de radio. Tussendoor ga ik even naar buiten om te kijken naar klasgenoten die het landen (circuit vliegen) aan het oefenen zijn. Ondertussen is het gaan regenen. Ik vraag me af of mijn vlucht nog door zal gaan.
Tegen twaalven is mijn instructeur geland en vraag ik hem wat hij wil. Hij denkt dat het nog kan. Het zicht is ondanks de regen goed genoeg. Volgens hem geeft het het echte "mission aviation gevoel": landen met regendruppels op de voorruit!


De instructeur en ik gaan 10 minuten zitten en hij vertelt me wat we deze vlucht gaan doen. Het is vlucht 1.11 van het vliegprogramma en gisteravond heb ik me er op voorbereid. Emergencies (noodsituaties) staan op het programma. Dit wordt een pittige vlucht!


We lopen naar het vliegtuig (in de regen) en beginnen het klaar te maken voor de vlucht. Mijn instructeur confronteert me gelijk met een noodscenario: "de motor vliegt in brand als je aan het starten bent. Vertel me wat je doet?" Diverse handelingen later sta ik met een brandblusser in mijn hand naast het vliegtuig om de zogenaamde fik te doven. Vals alarm.
In willekeurige volgorde komen vervolgens de volgende scenario's aan bod:
- "Er komt rook uit het instrumentenpaneel en je ruikt een brandlucht"
- "Er taxiet opeens een vliegtuig voor je langs"
- "Een passagier laat een sigaret vallen en die begint te smeulen op het tapijt"
- "De motor valt uit vlak na de take-off"
- "De radio doet het niet meer"
- "De motor valt deels uit tijdens de nadering"
- "Het zijraampje vliegt open tijdens de start"
- "De motor vliegt in brand tijdens de nadering"
- "Landen met een platte band"
- "Landen met een defecte rechterrem"
- "De landingskleppen werken niet meer"
Nadat de instructeur het probleem had geintroduceerd was de standaard vraag: "Wat ga je doen?" Soms demonstreerde hij de handelingen. Het werd zo echt gemaakt als veilig mogelijk is. Op een hoogte van 200m. na de take-off trok hij het gas dicht, met als gevolg dat we niet meer stegen, maar snel gingen dalen! Snel bedenken waar je in zo'n situatie dan kan landen! Hij liet ook plots mijn raampje openklappen tijdens de start.
Na de les was ik bekaf. Mijn hersens waren gefrituurd zoals ze dat hier zo mooi zeggen!


De briefing 's middags was ter voorbereiding op het pre-solo examen dat we volgende week hebben. Daarna zullen de meesten van ons voor het eerst zonder instructeur een rondje om het vliegveld doen.
Het was een erg intensieve maar ook een erg leerzame dag op de MAF vliegschool. Vanavond ga ik nog een uur studeren voor de theorieles van de volgende dag.

Mijn medestudenten

Verhuisd

Inmiddels zijn we verhuisd naar een grotere unit. We hebben nu een huiskamer en een keuken! We zijn druk bezig geweest met 'opshoppen' in tweedehands-winkels voor alle dingen die we nu nodig hebben zoals banken en keukenspullen. Het is heel gaaf om te merken dat God ook in materiële zin voor ons zorgt zodat we twee goede en goedkope banken konden vinden. Australische opshops hebben wat meubels betreft voor Nederlandse maatstaven veel oude en uitgeleefde dingen staan maar hier is dat normaal. We zijn dus erg blij met onze redelijk goede banken. Ook krijgen we een eettafel met stoelen gratis en hebben we zelfs een frietpan gekregen! Lekker op z'n Nederlands zaterdag frietjes eten.

We zitten nu twee weken in deze woning maar we genieten elke dag van het uitzicht en van onze eigen keuken! Over een paar weken zal ik het misschien niet meer zeggen maar nu vind ik het heerlijk om weer zelf te kunnen koken.


Videootje van onze nieuwe unit

 

Baby

Nooit geweten hoe hard een zwangere buik groeit! Het is nu duidelijk te zien dat we een kindje verwachten.

We zijn zo langzamerhand de baby kamerspullen aan het verzamelen en door alle kadootjes vanuit Nederland hebben we al heel wat rompertjes gekregen. Erg bedankt allemaal.

 

Vliegopleiding

De eerste week zit erop! Het was ontzettend intensief. De nieuwe omgeving, nieuwe mensen leren kennen, vliegtheorie, de praktijk. We kregen overdag heel veel informatie over ons uitgestort, en 's avonds was ik bezig met lezen van de theorie voor de vlucht van de volgende dag.

De sfeer op het Australian Centre for Mission Aviation (ACMA) is erg goed. De manier waarop de staff de studenten begeleidt en de manier waarop de studenten met elkaar omgaan is erg bemoedigend.

Maandag en dinsdag stonden in het teken van huishoudelijke zaken, maar woensdag en donderdag zijn vlucht 1.1 en 1.2 van het vliegprogramma gedaan. Het vliegprogramma begint met de module “to first solo” (naar eerste solovlucht). In totaal zijn dit 13 vluchten, waarin ik stap voor stap door mijn instructeur, Andrew Little, wordt aangeleerd hoe MAF wil dat je het vliegtuig veilig en naar wens bestuurt.

Iedere dag begint met een stukje gezamenlijke bezinning waarbij alle staff en studenten bijeen zijn en elke dag één van ons iets vertelt over wat God in zijn of haar leven heeft gedaan. Daarna wordt er samen gebeden. De rest van de dag is ingedeeld in “slots” (tijdblokken). Voor één vlucht is een slot van twee uur ingedeeld. Aan het eind van de dag wordt het programma voor de volgende dag bekend gemaakt, waarop ik kan zien hoe laat mijn slot voor de volgende dag zal zijn.

Ter voorbereiding op iedere vlucht is er een klassikale “long briefing”. Op het moment dat de tijd van mijn vlucht dan is aangebroken, zoek ik de instructeur op die vervolgens nog een korte briefing van ong. 15 minuten voorafgaand aan de vlucht geeft. Vervolgens vertrekken ik en de instructeur naar het vliegtuig om de vlucht uit te voeren.

Ik vind het erg bijzonder om het vliegen nu op deze manier weer op te pakken! Vliegen in Australië is wel anders dan in Nederland. Het landschap is “rommeliger”, overal glooiend, en her en der bergachtig. De “training area” van de vliegschool is een gebied ten oosten van Lilydale, ter grootte van 50 x 35 km, waarin we tot een hoogte van 6000 ft (2 km) kunnen oefenen. Best wat ruimte dus, maar tijdens een vlucht vliegen we wel een paar keer heen en weer!

Vrijdagmiddag is het weekly duties (wekelijkse taken). Elke week veranderen de taken en dit keer mocht ik de vliegtuigen wassen. Ik kwam er goed vanaf deze keer, want twee van de drie toestellen waren de hele middag in de lucht voor vlieglessen...

 

 

 

 

 

 

 

AcrobatRondzendbrief no. 7

Een warme kerst • Terug uit Papua New Guinea • Finishvlag • Australische bruiloft • Afscheid van mede-studenten • Binnenkort start vliegopleiding • Het 'hetje' •


Vakantie

Na een jaar hard studeren aan de bijbelschool hebben we mogen genieten van Australie. Van Melbourne via de kust naar Sydney waar we uitgenodigd waren voor een bruiloft van een klasgenoot. Erg leuk om zo'n bruiloft mee te maken omdat dit toch heel anders gaat dan in Nederland. Verder hebben we onderweg gekampeerd op goedkope campings, heerlijk in de Australische natuur.

We hebben veel dieren gezien zoals een stekelvarken, wombats, possums en allerlei australische vogels die bij ons alleen maar in de dierentuin voorkomen zoals pelikanen en allerlei gekleurde parkieten.

We waren uitgenodigd om kerst bij familie van studiegenoten Ian en Adele te vieren in Adelaide. Adelaide is droog en zo'n 10 graden warmer dan in Melbourne, geen groen maar geel gras en strengere water restricties.
Al met al hebben we er zo een hele trip opzitten, ongeveer 4000 km. Als we dan op de kaart van Australie kijken dan zien we dat we maar een heel klein hoekje gezien hebben, nog niet eens 1/10e. Wat een groot land!


Kerst

We vonden het erg leuk maar ook apart om een Australische kerst te vieren. Het was die dag 30 graden en we hebben de witte kerst in Nederland dus gemist! De traditie hier is een grote hoop met kadootjes onder de kerstboom die 's morgens vroeg allemaal worden uitgepakt.

Ook wij kregen een paar kadootjes! Heel de familie was voor hun compleet met alle kinderen en aanhang. Voor ons maakte dit wel heimwee gevoelens los.
De kerkdienst ging er erg kort en bondig aan toe. Het was voor ons allebei een beetje een desillusie dat dit nu kerst was. Wij zijn gewend aan een grote zangdienst met koren in een mooie, oude kerk. We beseften hoe we eigenlijk vast zaten aan onze eigen tradities terwijl de boodschap van kerst gelukkig overal ter wereld hetzelfde is!
Maar al met al hebben we zeker ook genoten van een Australische kerst. Door bijv. op 2e kerstdag naar het strand te gaan!


Oud en nieuw

Een ander Nederlands stel van BCV was ook in Adelaide. Zij waren aan het 'house sitten', iets wat hier veel voorkomt als de eigenaren op vakantie zijn, handige bescherming tegen inbraak!

Wij hebben met hun Oud en Nieuw gevierd, zonder oliebollen, maar wel hadden Martina en ik extra lekker gekookt.

Hilarisch moment was toen we onze ouders om 12 uur 's nachts belden om “Gelukkig nieuwjaar” te wensen, omdat het in Nederland nog maar 2 uur 's middags was!

Op een door de gemeente georganiseerde plek in de stad kon je vuurwerk gaan bekijken, (particulier vuurwerk afsteken is verboden) Men verwachtte echter tienduizenden bezoekers, dus dan hadden we al om 21:00 uur een plekje moet zoeken! We zijn daarom gewoon thuisgebleven, hebben voor twaalven een kort moment van bezinning gehouden, waarbij we ook God hebben gedankt voor alle zegeningen van het afgelopen jaar en Hem hebben gevraagd om Zijn zegen in het nieuwe jaar. Na het nieuwjaarwensen hebben we toen het gigantische vuurwerk op tv gekeken dat werd afgestoken op de Sydney Harbour bridge.

Instagram

...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...