...
...
...

Sommigen dromen van een baan als (MAF-)piloot. Ik droomde er zelf van toen ik nog achter mijn bureau zat, sterker nog; toen ik nog in de schoolbanken zat maakten ik al tekeningetjes van vliegtuigen in de marges van mijn aantekeningvellen.

Mijn halfwekelijkse bezoekjes aan de sportschool bevatten altijd een hardloopprogramma op de loopband. Als ik de laatste minuten van deze inspanning aan het einde van mijn latijn was en dacht aan opgeven, beeldde ik me vaak een cockpit voor ogen. Dat gaf me motivatie om door te zetten. En eerlijk is eerlijk, van de kantoren die ik tot nu toe heb gehad, is dit degene met het beste uitzicht! Het is ook het kantoor waar ik soms gedwongen wordt tot flexibiliteit in het kwadraat. Mijn vliegprogramma voor de dag wijzigt soms zo vaak dat het je bijna tot uitputting brengt. Een typische vliegdag... ik kan hem voor u uittekenen, maar in werkelijkheid ziet de dag er dan nog anders uit dan ik hem voorschotelde. Een voorbeeld van een typische atypische vliegdag.


Maar eerst een foto van het uitzicht.

We gaan voorbij aan de vluchtvoorbereiding, de dagelijkse inspectie van het vliegtuig in de morgen, en we zijn al op onze eerste bestemming, South Goulburn Island, een vlucht van ong. 45 minuten, aangekomen. Deze vlucht is ten dienste van de kerk.

Wijziging #1: Mijn passagiers vertellen me bij aankomst dat de 2e Goulburn Island charter, die voor vanmiddag op mijn programma staat, niet nodig is.

Wijziging #2: Ik krijg te horen dat er achteraan mijn volgende charter, een zgn. backcharter, een charter op de terugweg is toegevoegd. (backcharters zijn de helft goedkoper, maar kunnen alleen op de terugweg)

Wijziging #3: Op het moment dat we moeten vertrekken voor de tweede charter, krijg ik te horen dat deze is gecancelled

Wijziging #4: De backcharter wordt ook gecancelled.

Wijziging #5: Ik krijg te horen dat er later op de dag een vlucht naar Dhalinbuy, een Aboriginal dorpje, aan zit te komen


Dhalinbuy, 45 min. vliegen in tegenovergestelde richting

Wijziging #6: De mensen van de backcharter laten weten dat ze de vlucht toch willen, als een normale charter. Ik geef ze een tijdslimiet om het te organiseren vanwege de volgende boeking naar Dhalinbuy. Daar moet ik op tijd voor terug kunnen zijn.

Wijziging #7: De charter wordt toch gecancelled.

Wijziging #8: De Dhalinbuy trip is nu bevestigd, een aangename wijziging!!!

Wijziging #9: Mensen vragen of ze op de Dhalinbuy trip kunnen springen, om onderweg op een andere bestemming te worden afgezet.

Wijziging #10: Het begint met regenen. Kunnen we nog vliegen? Het is lastig om te zeggen totdat we opstijgen.

Wijziging #11: Meer mensen komen opdagen om op de bestemming onderweg te worden afgezet. De andere mensen zitten al aan boord, wat betekent dat ik het passagiersmanifest nu moet aanpassen.

Wijziging #12: Na een mijl of tien vliegen stopt de regen en zijn er verder geen wijzigingen meer.

Motto van het verhaal: Als je niet kan omgaan met wijzigingen en niet nog steeds 100% kan presteren, houd je het niet lang vol. Maar als je tien jaar geleden mij, mijn vrienden of mijn collega's had gevraagd of ik dat kon, hadden zij en ik wellicht "nee" gezegd.


Regelmatig controleren we of de brandstof in de vleugels geen water bevat.


Nog een foto van het uitzicht vanuit het kantoor, want het is het wel waard.

 

 

 

 

Instagram

...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...