...
...
...

De verhuizing naar Nhulunbuy, de hoofdbasis van MAF, vond plaats vanwege de nieuwe rol die René op zich heeft genomen. Hij is nu Crew Training Manager. Kort gezegd draagt hij er nu zorg voor dat de training en het niveau van de piloten op peil blijft, of ontwikkeld wordt waar nodig. Daarnaast is hij ook deputy Chief Pilot, dit houd o.a. in dat hij de Chief Pilot vervangt bij afwezigheid.

Binnen de luchtvaart wordt piloten een strenge vinger aan de pols gehouden met verschillende checkvluchten per jaar. René mag deze checkvluchten nu uitvoeren en dat houdt in dat hij een dag met een MAF piloot meevliegt, observeert, en daarna met de piloot debrieft over zijn prestatie op die dag. Complimenten worden gegeven waar verdiend en kritiek wordt gegeven als bepaalde aspecten van het vak kunnen worden verbeterd, of een beetje versloft zijn geraakt. (MAF piloten zijn ook maar gewoon mensen in dienst van God). De drie jaar ervaring die René heeft opgedaan tijdens het vliegen op Milingimbi helpt hem om op te pikken wat andere piloten goed en minder goed doen.

 
Het throttle-quadrant in de GA8 Airvan. Piloten moeten laten zien dat ze dit op de juiste wijze en met beleid gebruiken.

Maar het grootste stuk werk voor René ligt er als er nieuwe piloten komen. De afgelopen weken zijn er zes nieuwe piloten gearriveerd.
Het introductieprogramma in Arnhem Land beslaat 3-4 weken waarvan er bij elke fase input van René wordt verwacht. Als gevolg daarvan heeft René in de afgelopen maand 50 uur gevlogen, maar niet één keer met de stuurknuppel in zijn hand! Hij zit in de rechterstoel, terwijl de nieuwe piloten vliegen. René is verantwoordelijk voor de vlucht (zgn. Pilot In Command), maar de andere piloot doet het werk. Klinkt relaxed, maar het is gek genoeg heel intensief.
Er is enorm veel te leren voor nieuwe piloten in een korte tijd. Voor de meesten is het de eerste keer dat ze met passagiers werken, met tijdsdruk en andere operationele stressoren. Daardoor is de leercurve erg steil. Dat betekent dat er van de trainer ook veel verwacht wordt. René moet continu over de schouder meekijken om te controleren of er geen fouten worden gemaakt. Hij moet tijdens de vlucht de risico's in overweging nemen en beslissen of de nieuwe piloot er goed mee omgaat en zonodig ingrijpen. De nieuwe piloten kunnen allemaal vliegen, ze hebben hun Commerciële Vlieg Brevet gehaald, en de Standaardisatie Training van MAF gevolgd. Maar als alle operationele stress erbij wordt opgeteld, verwachten we veel van piloten, voor sommigen teveel. De eerste kandidaat piloot die René kreeg in zijn nieuwe rol moest op een gegeven moment stop worden gezet en is uiteindelijk naar huis gestuurd. Gelukkig is dat uitzonderlijk en kunnen we de overige kandidaten met een gerust hart solo laten vliegen voor MAF.

 
Een situatie waar een ervaren piloot zijn hand niet voor omdraait, maar voor een nieuwe piloot kan het een uitdaging zijn

 
Een operationele stressor: kunnen we gaan, of niet?

Alles met als doel veilig en efficient luchttransport te bieden ten behoeve van de Yolgnu bevolking van Arnhem Land. We zijn God dankbaar voor de mogelijkheden om ons zo in te kunnen zetten met MAF.

Foto's: Balz Kubli

Instagram

...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...