...
...
...

We zijn weer heelhuids terug van onze tocht over het continent Australië. Het was een enorm gave trip. Het was zo'n voorrecht om te kunnen genieten van de uitzichten op dit prachtige, diverse land. Het lange weekend dat we bij MAF in Arnhemland hebben doorgebracht was bijzonder leerzaam en boeiend. De Aboriginal cultuur is zo anders dan de Australische, dat ik bleef denken dat ik in PNG (Papoea Nieuw-Guinea) was! Daarover later meer.

Hier eerst een video-verslag van de reis (het vliegen). De tocht is een integraal onderdeel van de vliegopleiding om ervaring op te doen en om een kijkje te nemen bij het MAF programma in Arnhemland. Het maken van een video is voor mij het verwerken van de indrukken en ervaringen. Ik heb extra veel gefilmd, zodat Janneke ook een beeld krijgt van de omgeving en het leven in Noord-Australië. Ik hoop dat u mee kunt genieten van de prachtige schepping. God zij dank is daar nog voldoende gelegenheid voor!

De hemel verhaalt van Gods majesteit,
het uitspansel roemt het werk van zijn handen,
de dag zegt het voort aan de dag die komt,
de nacht vertelt het door aan de volgende nacht.

Toch wordt er niets gezegd, geen woord gehoord,
het is een spraak zonder klank.
Over heel de aarde gaat hun stem,
tot aan het einde van de wereld hun taal.

(Ps. 19)

Safari The Flying Condensed from Rene.Janneke on Vimeo.

Later volgt een video over het verblijf bij MAF en het wonen en leven tussen de Aboriginals.

Wat krijg je als je de volgende dingen samenvoegt?

  • 9 studenten
  • 3 vliegtuigen
  • 2 instructeurs
  • een route van 7.800 km

Juist, een Remote Area Safari! Op 29 juli hoopt René te vertrekken op deze grote trip, dwars over het continent Australië. In vijf dagen hopen ze “omhoog” te vliegen naar Arnhemland in Noord-Australië. (Genoemd naar het Nederlandse schip “Arnhem” dat de kust in 1623 aandeed). Arnhemland is Aboriginal gebied en MAF helpt daar met vliegtuigen.


Route

Het doel van de safari is om een kijkje te gaan nemen bij de MAF operatie in Noord-Australië. Daarnaast doen de vliegstudenten in één ruk veel vliegervaring op met het vliegen in afgelegen gebieden. U moet zich voorstellen dat Australië ongeveer net zoveel inwoners als Nederland heeft, terwijl het land 200 maal zo groot is. Veel gebieden in midden-Australië zijn daarom bestempeld als “afgelegen gebied”. Om daar te vliegen moet je je aan speciale regels houden m.b.t. overlevingspakketten en lange-afstand radio's (HF).

Na vijf dagen in Noord-Australië zal René samen met de andere studenten hun vliegtuigjes weer terug vliegen naar Melbourne. Het schema ziet er als volgt uit:

Vr 30 jul Coldstream - Horsham
Ma 2 Aug Bourke
Di 3 Aug Longreach
Wo 4 Aug Mout Isa
Do 5 Aug Gove (Arnhemland)

Vr 6 Aug

Zo 8 Aug

Elcho Island (Arnhemland)
Wo 11 Aug Burketown
Do 12 Aug Emerald
Vr 13 Aug Moree
Za 14 Aug Coldstream

Vetgedrukt zijn de dagen waarop René piloot is.

De studenten hebben de opdracht gekregen zo "commercieel" mogelijk te vliegen. M.a.w. na het opstijgen zo snel mogelijk koers richting bestemming te zetten, niet te lang door te klimmen als dat niet nodig is en hele accurate navigatie en brandstof logs (notities) bij te houden. Turbulentie vermijden i.v.m. de passagiers.

We bidden dat God ons een veilige reis geeft, waarop we veel kunnen leren over Arnhemland, de Aboriginals en kunnen ervaren wat het vliegen als MAF piloot inhoudt.


Dezelfde route in Europa

De afgelopen week had ACMA 34 kampeerders over de vloer voor het Mission Aviation Camp. Vijf dagen lang heb ik (René) samen met de andere studenten een programma voor deze jongeren georganiseerd.

Het was een mooi kamp, met veel hoogtepunten. Er was veel aandacht voor "devotions" (bezinning). Diverse ACMA studenten hebben hun levensverhaal gedeeld, de "Flying Bible Man" heeft een avond gesproken en we hebben de film "End of the Spear" gekeken. Daarnaast zijn we op excursie geweest naar de Air Ambulance en de Police Air Wing (trauma helikopter en politie luchtvaartdienst). Ook hebben alle campers een joyflight (rondvluchtje) gehad en sommigen hadden een proef-instructie-vlucht geboekt.

Ik organiseerde lessen voor de kampeerders. In totaal hebben ze zes lessen gehad in diverse luchtvaartgerelateerde vakken. Ook zat daar een werkplaats opdracht bij en een vliegsimulator sessie. Iedere les werd gegeven door twee ACMA studenten die hun best hebben gedaan het zo praktisch mogelijk te maken. Ik heb samen met Tim een les gegeven in "Het principe van vlucht". Over het algemeen waren de campers erg geboeid door de onderwerpen en sommigen maakten zelf notities tijdens de lessen!

Het blijft vreemd welke afstanden Australiërs afleggen om dit kamp mee te maken. Een derde van de jongeren kwam met het vliegtuig naar het kamp! Sommige kwamen uit Townsville (2.000 km) of uit Tasmanie (500 km). De Flying Bible Man was zelfs speciaal uit Darwin gekomen om te spreken op het kamp (3.000 km). Voor ons Nederlanders is dat een heel raar idee. Je gaat niet voor 5 daagjes kamp naar Zuid-Spanje of naar Parijs met het vliegtuig. In Australië is dat echter vrij normaal.


Flying Bible Man

De jongeren waren geraakt door de motivatie en de vriendelijkheid van de leiders en hebben veel geleerd over hun geloof in God (Mission) en de luchtvaart (Aviation). Een paar reacties van jongeren waren:
- "Ik vond het heel bijzonder dat ik mezelf kon zijn en werd geaccepteerd zoals ik was. Ik hoefde geen masker op te houden." (een meisje)
- "Het was gaaf dat iedereen zo aardig tegen elkaar was. Bij mijn vrienden thuis is dat niet altijd zo."

Ik vond het fijn om deel uit te kunnen maken van dit kamp. Het is bijzonder om een stukje input te hebben in de boeiende levens van deze tieners. Voor sommigen zal het kamp levensveranderend zijn.

Hier een uitstekende video, gemaakt door James:

ACMA Camp 2010 from Rene.Janneke on Vimeo.

Afgelopen dinsdag heb ik mijn Private Pilot's license gehaald! Mijn eerste piloten brevet!

De opleiding vervolgt nu naar het Commerciële Brevet. (Voor een overzicht van de vliegopleiding zie "Onze opleiding")

Inmiddels ben ik begonnen met de volgende module: Night VFR rating (aantekening voor nachtvliegen op het zicht). Dit is een combinatie van vliegen op het zicht en vliegen aan de hand van de instrumenten. We vliegen bij maanlicht, of zelfs in het pikkedonker, navigerend op de lichtjes van steden en wegen.

Hieronder een filmpje. Omdat ons vliegveld Coldstream geen verlichting heeft, vliegen we eerst naar een ander vliegveld, Mangalore, dat ongeveer een half uurtje vliegen ten noorden van Coldstream ligt. Vanaf daar krijgen we instructie in het nachtvliegen.

Instagram

...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...