...
...
...

Janneke, Noah en Judah waren aan boord. De start en de take-off verliepen normaal. Het was een beetje windering, maar niet extreem 'blowy'. We kwamen vroeg los, want met twee volwassenen en twee kinderen wordt de 1.814 kg die het vliegtuig mag wegen lang niet gehaald.
Een hoogte van 500' (150m) passerend zette ik de schakelaar om die de backup brandstofpomp uitzet. Je ziet de naald van de brandstofdruk eventjes op een neer wippen als de hoofdbrandstofpomp het werk overneemt. Alleen... zag ik deze keer geen beweging in de naald.

 

Aan het stuur van een vliegtuig is het belangrijk om continue prioriteiten af te wegen. Een one-liner die je vaak hoort terugkomen is 'Aviate, Navigate, Communicate'. Het vliegtuig besturen is de eerste prioriteit. Vervolgens komt Navigeren, en als deze twee dingen goed kun je aandacht besteden aan Communiceren (met bijv. Air Traffic Control of andere piloten). Het gevaar schuilt erin dat je zo kunt opgaan in je navigatieberekeningen dat je vergeet het vliegtuig te besturen. Communiceren komt als laatste in het rijtje, en dat geldt zelfs ook bij Checkvluchten,
waar ik soms tegen een nogal uitvoerig verhandelende examinator zeg: 'Ik kom zo bij je terug met het antwoord op je vraag'. En dat wordt altijd gehonoreerd. Een defect aan het vliegtuig kan ook de aandacht afleiden. Er wel eens een passagiersvliegtuig in problemen gekomen doordat de crew afgeleid was door een kapot lampje. 'Aviate, Navigate, Communicate, ... Troubleshoot'.

500' voet (150m) is niet hoog. Het is een hoogte waarop de prioriteit helder is: 'Aviate'. Ik laat de brandstofpomp even voor wat het is en voltooid mijn klim na de start. Ik besluit nog wat verder omhoog te klimmen boven het vliegveld om mijzelf wat tijd te geven om mijn opties te overwegen. Na wat korte troubleshooting werd mijn vermoeden bevestigd dat de backup brandstofpomp inderdaad niet functioneerde. Ik besloot terug te landen op het vliegveld, zodat ik contact kon leggen met een van onze monteurs. Het vliegtuig, met ons hele gezin waren nu gestrand op dit vliegveld! Janneke zag de bui al hangen met twee kids, zonder flesvoeding, zonder bedjes, zonder schone luiers!

Na contact met 'Engineering' (vliegtuigonderhoud) stuurden zij vlot, binnen een paar uur, een monteur mee op een vlucht die van de hoofdbasis uitging naar dit vliegveld. Het zou ongeveer een uurtje werk zijn. Janneke en de kids waren erg blij dat ze alvast mee konden met de charter van een collega die toevallig langs kwam en naar Milingimbi vloog. Ik bereidde de komst van de monteur voor door alvast een stoel en wat panelen los te schroeven, zodat hij direct aan de slag kon. Bij aankomst van de monteur bleek al snel dat hij het vliegtuig niet kon repareren met de onderdelen die hij had meegenomen. Het vliegtuig was nu echt gestrand, en de monteur kon onverrichter zake weer terug naar de hoofdbasis!

MAF heeft me thuisbezorgd door een collega speciaal te laten vliegen. Het was fijn om 's avonds weer gewoon in onze eigen bedjes te kunnen slapen.

De volgende dag heb ik een ander vliegtuig gekregen om mijn vluchten te kunnen uitvoeren en een paar dagen later was het vliegtuig gerepareerd. Daarop hebben we een vliegtuigdans uitgevoerd (à la stoelendans), waarmee alle vliegtuigen weer terugkwamen op de bases waar ze horen.

Een wat minder doorsnee dag, deze keer door een defect component!

Instagram

...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...