...
...
...

Een tijdje geleden werd ik gevraagd of ik de upgrade naar check pilot wilde doen (examinator piloot). Dit is een stap omhoog van Instrukteur Piloot. Een check piloot beeindigt de orientatieperiode van nieuwe piloten met een beslissing of de piloot klaar is om solo te gaan voor MAF.

Een check piloot doet ook de halfjaarlijkse checks (examens) die iedere piloot moet doen om te zien of ze nog steeds bekwaam en veilig zijn in het uitoefenen van hun werk en of ze goede gewoontes ontwikkelen. Ik ervaarde het als een uitdaging, maar ook als een eer om de mogelijkheid te krijgen om deze rol in MAF te vervullen. Deze week word ik getraind om check piloot te zijn.

Vandaag deed ik voor het eerst een gedeelte van een check. Een check bestaat gewoonlijk uit een deel op de grond, waar vragen worden gesteld over vluchtplanning, vliegtuigsystemen en veiligheid. Daarnaast is er een vlieggedeelte. Mij was gevraagd om het vlieggedeelte te doen. Daar gaan we dan. Ik liet de PUC (piloot-onder-check) opstijgen en vertrekken zoals hij normaal doet. We klommen naar hoogte, waar ik hem achtereenvolgens een aantal vluchtonderdelen liet doen, zoals het maneuvreren in steilie bochten en een overtrek, een scenario met slecht weer, bliksem en nihil zicht, waarna ik hem een simulatie van een motorbrand gaf. De piloot moest juist handelen in deze verschillende onderdelen en ik moest hem een score geven op alle onderdelen. Het check proces is heel grondig. Bijvoorbeeld bij een check als vandaag ontvangt de piloot een score op 88 verschillende onderdelen. Zo'n check gebeurt één keer per jaar, en wordt een base check genoemd (check op de basis). Dan na zo'n zes maanden krijgt een piloot een ander soort check, die de line check (check op de lijn) wordt genoemd. Over die check ga ik later in de week meer leren.


Een van onze GA8 Airvans op een bush vliegveldje

De volgende dag gaf ik mijn eerste volledige base check aan een jonge piloot. Voor piloten die nog maar kort in het programma zijn, is zo'n check een mooie kans om te laten zien wat ze hebben geleerd in hun eerste periode solo voor MAF. Het schept ook de mogelijkheid om de piloot bij te schaven als er slechte gewoontes hebben gevormd en een kans om wat bij te leren. Gedurende de check werd ik gesupervised door een ervaren check piloot. Het was een leerzame ervaring voor me en zijn constructieve feedback hielp goed daarbij.

 
Slecht weer onderweg

De line check die ik de volgende dag zou geven ging niet door vanwege slecht weer. Deze piloot is gestationeerd op een afgelegen basis, en mijn supervisor en ik waren er wel naartoe gevlogen. Omdat onze vlucht via een aantal tussenstops ging, gaf dat de gelegenheid om een line check op mijn supervisor uit te voeren. Daardoor kon ik toch de ervaring opdoen, ging de dag uiteindelijk niet verloren!

Morgen heb ik nog één check te doen, en dat is een bijzondere. Deze vrouwelijke piloot vliegt niet meer actief, maar gebruikt haar achtergrond in personeelszaken (HR), als HR manager binnen ons programma. Ze wil echter wat speciale evangelisatievluchten gaan doen, zoals bijvoorbeeld met een klein team naar een Aboriginal dorpje vliegen en daar een kerkdienst geven, of een andere Christelijke activiteit. Dat soort vluchten wordt geclassificeerd als 'privévlucht'. Om haar brevet geldig te houden hoeft ze alleen maar drie keer op te stijgen en te landen, maar om mijn training te helpen zal ik haar een volledige base check geven, onder toezicht van mijn supervisor. Hopelijk zit het weer morgen mee!

Naschrift: Het weer was een uitdaging, maar met wat aanpassingen konden we de hele check uitvoeren. Deze vrouwelijke piloot had 18 maanden niet gevlogen. Desondanks haalde ze een goed resultaat in de check. Een uitzonderlijke prestatie!

Instagram

...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...